8.26.2013

Volvos image ska lyfta Geely i USA

Dagens Industri, August 27, 2013


Article on Geely's decision to leverage Volvo technology to accelerate its entry into the US market.



Med hjälp av Volvo personvagnars goda namn och rykte planerar Geely Automobile nu en omstart på den amerikanska marknaden.  Det meddelar bolagets vd Gui Shengyue.

”Bra för Geely men riskabelt för Volvo”, säger den amerikanske bilexperten Bill Russo till Di.

Med start 2016 planerar VolvoPV:s kinesiska systerbolag, biltillverkaren Geely Automobile, att börja exportera gemensamt utvecklade Geelybilar till USA.

Geelys tidigare försök att slå sig in på den amerikanska marknaden har misslyckats. Men Gui Shengyues mål är att 60 procent av bolagets försäljning ska komma från marknaden utanför Kina 2018.

”Förvärvet av Volvo har förbättrat vår image och utländska konsumenter ser oss nu som ett internationellt företag. I USA kommer vi att satsa på våra gemensamt utvecklade modeller”, sa han under en presskonferens i Hongkong.

Enligt Gui Shengyue är Geelys och Volvo PV:s samarbete fortfarande på ett utvecklingsstadium och de nya modellerna väntas vara klara under 2015.

Skiljer sig från mängden 

Till Di säger Bill Russo, ordförande för bilkonsulten Synergistics i Peking och tidigare chef för Chrysler i Nordostasien, att Geelys planer för den amerikanska marknaden ska ses i ljuset av att det nu blir allt viktigare för kinesiska biltillverkare att nå globala framgångar, och därmed kunna särskilja sig från mängden hemma i Kina i takt med att konkurrensen på hemmaplan hårdnar.

”Geelys strategi är att marknadsföra sig som ett globalt bolag med framgångar utomlands och på så sätt vinna de kinesiska konsumenternas förtroende och öka försäljningen
på den kinesiska marknaden”, säger Bill Russo.

Det kinesiska superdepartementet NDRC räknar med att den planerade kapaciteten bland biltillverkare i Kina uppgår till 40 miljoner bilar 2015, vilket med råge överstiger den beräknade inhemska efterfrågan på omkring 27 miljoner. Samtidigt föll de kinesiska billtillverkarnas marknadsandel i landet till den lägsta nivån på fem år under juli, enligt branschorganisationen China association of automobile manufacturers, CAAM.


Volvos varumärke i fara

”Det innebär att det kommer att finnas betydligt mera kapacitet, särskilt för Kinas lokala biltillverkare, än vad det finns efterfrågan”, konstaterar Bill Russo.  

Samtidigt säger han att Geelys strategi för att nå exportframgångar på mogna marknader som USA kan skada Volvos varumärke:

”Uppriktigt sagt är det lite riskabelt om Geely gör kopplingen med Volvo alltför tydlig. Det kan vara negativt för Volvo.”

I förra veckan meddelade Geely Automobile att det strävar efter att bli Kinas största fordonsexportör i år med runt 180 000 exporterade bilar.

Negativ kännedom Enligt CAAM sålde Geely förra året 100 800 bilar utomlands, att jämföra med den kinesiska konkurrenten Chery Automobile vars export landade på 184 800 bilar. Men Bill Russo är tveksam till Geelys försäljningsframgångar i USA.

”Det kommer att vara mycket utmanande, även om Geelys koppling med Volvo ger Geely en relativ fördel”, säger han.

”Geelys största problem på mogna marknader handlar om bristande varumärkeskännedom, eller negativ varumärkeskännedom. Det blir mycket svårt att få konsumenterna att acceptera kinesiskt tillverkade bilar och teknik.”

JENNY HEDELIN

No comments:

Post a Comment